Pojedynki czarodziejów (dueling) - sposób rozwiązywania konfliktów między dwoma czarodziejami. Kończy się w chwili obezwładnienia jednej ze stron lub śmierci uczestnika.
Historia
Średniowiecze
Pojedynki czarodziejów prawdopodobnie są organizowane od tysięcy lat. Z pewnością były bardzo popularne w średniowieczu. Wtedy też, podczas organizowanych turniejów czarodziejskich pojedynki były jedną z konkurencji.
W 1379 roku w Dartmoor odbył się Turniej Pojedynków, w którym zwyciężyła Elizabeth Smudgling. Swoje osiągniecie zawdzięczała użyciu zaklęcia Expelliarmus, które podobno sama wymyśliła.
W 1430 roku zwyciężczynią konursu pojedynków na turnieju All-England Wizarding została Alberta Toothill. Przy pomocy zaklęcia powodującego wybuchanie przedmiotów pokonała Samsona Wiblina, faworyta magicznych zawodów. Za ten wyczyn Alberta została umieszczona na Kartach z Czekoladowych Żab.
Czarodzieje wielokrotnie brali udział w mugolskich pojedynkach. Gdy nie uchwalono jeszcze Międzynarodowego Kodeksu Tajności i czarodzieje swobodnie mieszkali wśród mugoli często dochodziło do pojedynków miedzy nimi. Nie korzystali jednak z różdżek, ponieważ uznawano to za niesportowe zachowanie (co nie znaczy, ze i do takich sytuacji nie dochodziło). Do obrony używano mieczy.
Podobnie jak w świecie mugoli i w świecie czarodziejów miecze ogrywając istotną rolę w historii oraz wielu legendach. Miecz Króla Artura - Excalibur, Miecz Fragarach (jeden z Cztery Skarbów Tuatha) czy słynny Miecz Godryka Gryffindora (który czasem zostaje porównywany do Excalibura z powodu wielu łączących obydwa miecze cech).
Wiek XVII
Był to prawdopodobnie czas największego spopularyzowana magicznych pojedynków w śród arystokracji. Walczono głównie w obronie honoru, ale także o damy i tytuły.
Z pewnością powstały wtedy tez kodeksy honorowe, które dokładnie określały prawa i obowiązki wyzwanego i wzywającego, zastępców oraz prowadzącego pojedynek, a także samego sposobu pojedynkowania się. Spowodowało to zmniejszenie ilości zgonów, ponieważ zaczęto rywalizować dla samego zwycięstwa i własnej satysfakcji.
Sekundant - jest to osoba, która w czasie oficjalnego pojedynku, w razie potrzeby zastępuje poległego i walczy w jego sprawie. Wcześniej zajmuje się także wytyczeniem czasu i miejsca starcia.
Współczesność
We współczesnym, magicznym społeczeństwie nikt nie pojedynkuje się na śmierć i życie. W ogóle pojedynki są bardzo, bardzo rzadkie. Zazwyczaj sama umiejętność pojedynkowania zostaje przekazywana kolejnym pokoleniom jedyne ze względu utrzymania tej tradycji.
Zasady
Przebieg oficjalnego pojedynku na pewno jest zapisany w specjalnym kodeksie.
- przed rozpoczęciem pojedynku wszystkie szczegóły jego dotyczące muszą zostać starannie omówione,
- w magicznym pojedynku jedyną bronią jest różdżka,
- osoba, która przyjmuje wyzwanie może wybrać miejsce i czas pojedynku,
- każdy uczestnik może powołać swojego sekundanta (który ma za zadanie wytyczyć miejsce i czas pojedynku oraz zastąpić poległego sojusznika w walce),
- przed rozpoczęciem pojedynku należny się ukłonić na znak szacunku do przeciwnika,
- przed rzuceniem pierwszego zaklęcia uczestnicy stają w pozycjach bojowych,
- sędzia daje znak, po którym rozpoczyna się walka,
- pojedynek uznaje sie za zakończony gdy: jedna ze stron się podda, zostanie pozbawiona różdżki, zostanie obezwładniona lub zabita.
- rozbrojenie jest uznawane za zwycięstwo honorowe
Zaklęcia i przeciwzaklęcia |
Zaklęcia
Lista i opis zaklęć najczęściej używanych w pojedynkach
Wyszczególnię: uroki, transmutacje, 'złe czary', klątwy (dwa ostatnie zaliczane do umiarkowanej czarnej magii, jednak nie są raczej nauczane w Hogwarcie, wiec uczniowie mogą je poznawać z dodatkowych książek np. "Zaklęcia i przeciwzaklęcia")
- zaklęcia podkreślone w tabeli należą do najbardziej sprawdzonych i najpopularniejszych zaklęć pojedynkowych
- (skala trudności... z przymrożeniem oka ;)
W (wybitnie trudne)
P (porażająco trudne)
W (wybitnie trudne)
P (porażająco trudne)
Z (zaskakująco trudne)
N (niesamowicie trudne)
O (okropnie trudne)
T (trudne)
Zaklęcie
|
Typ
|
Działanie
|
Baubillous
|
urok N
|
Wystrzeliwuje z różdżki piorun, który jest szkodliwy dla tego w kogo (lub w co) trafi
|
Confundus
|
urok P
|
Zaklęcie mylące, wprowadzające w błąd
|
Drętwota
|
urok Z
|
Zaklęcie oszałamiające
|
Expecto Patronum
|
urok W
|
Służy nie tylko do obrony przed de mentorami, ale jest także najsilniejszym zaklęciem tarczy
|
Expelliarmus
(zaklęcie rozbrajające) |
urok Z
|
Pozbawia przeciwnika różdżki
|
Immobilus
|
urok N
|
Zaklęcie powodujące chwilowe ‘zamrożenie’ (zatrzymanie) ofiary
|
Incendio |
urok O
|
Zaklęcie podpalające
|
Protego
(zaklęcie tarczy) |
urok P
|
wyczarowujące niewidzialną tarczę chroniącą przed zaklęciami
|
Rictusempra
|
urok O
|
Powoduje skurcz mięśni brzucha unieszkodliwiając przeciwnika
|
Titillando
|
urok N
|
Powoduje napad śmiechu u ofiary
|
Wingardium Leviosa
|
urok T
|
Zaklęcie lewitacji
|
Aguamenti
|
transmutacja W
|
Powoduje wytrysk strumiena wody z różdżki
|
Anteoculatia
|
zły urok N
|
Sprawia, ze na głowie przeciwnika wyrasta poroże
|
Colloshoo
|
zły urok N
|
zaklęcie, które przykleja buty przeciwnika do ziemi
|
Densaugeo
|
zły urok N
|
Sprawia, że zęby ofiary rosną w bardzo szybkim tempie
|
Flipendo
|
zły urok T
|
Odpychające, podobne do Depulso, jednak bardziej nadając się do pojedynków
|
Furnunculus
|
zły urok N
|
Powoduje wytworzenie czyraków na twarzy
|
Impedimento
|
zły urok Z
|
Chwilowo spowalnia ofiarę
|
Locomotor Mortis
|
zły urok Z
|
Paraliż nóg uniemożliwia poruszanie
|
Locomotor Wibbly
|
zły urok Z
|
uniemożliwia ruch poprzez zwiotczenie nóg
|
Nagła utrata włosów
|
zły urok O
|
Powoduje natychmiastową utratę włosów
|
Oppugno
‘Opunio’ |
zły urok P
|
Zmusza różne przedmioty do ataku na przeciwnika
|
Relashio
|
zły urok W
|
zaklęcie uwalniające lub odrzucenie kogoś od drugiej osoby
|
Steleus
|
zły urok O
|
Powoduje, że przeciwnik kicha przez jakiś czas co jest bardzo rozpraszające
|
Swędzące Uszy
|
zły urok Z
|
Powoduje swędzenie uszu
|
Tarantallegra
|
zły urok Z
|
Zmusza przeciwnika do niekontrolowanych pląsów nóg
|
Upiorogacek
|
zły urok P
|
Sprawia, ze z nosa ofiary wylatuje stado nietoperzy
|
Zaklęcie odwrócenia kolan
|
zły urok P
|
Odwraca kolana na drugą stronę
|
Zaklęcie potknięcia
|
zły urok Z
|
Powoduje potknięcie ofiary
|
Zaklęcie żądlące
|
zły urok P
|
Powoduje opuchnięcie przeciwnika jak przy uczuleniu
|
Calvorio
|
klątwa W
|
Utrata włosów
|
Confringo
|
klątwa W
|
Powoduje wybuch raniący ludzi stojących w jego zasięgu
|
Expulso
|
klątwa P
|
Wybuch odrzucający nawet kilku przeciwników jednocześnie
|
Mimblewimble
|
klątwa Z
|
Język w supeł
|
Petrificus Totalus
|
klątwa Z
|
Zaklęcie pełnego porażenia ciała
|
Reducto
|
klątwa W
|
Niszczenie przedmiotów, silne obrażenia ciała
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz