wtorek, 18 sierpnia 2015

Pojedynki czarodziejów (+lista zaklęć pojedynkowych)

Pojedynki czarodziejów (dueling) - sposób rozwiązywania konfliktów między dwoma czarodziejami. Kończy się w chwili obezwładnienia jednej ze stron lub śmierci uczestnika. 

Historia

Średniowiecze
Pojedynki czarodziejów prawdopodobnie są organizowane od tysięcy lat. Z pewnością były bardzo popularne w średniowieczu. Wtedy też, podczas organizowanych turniejów czarodziejskich pojedynki były jedną z konkurencji. 

W 1379 roku w Dartmoor odbył się Turniej Pojedynków, w którym zwyciężyła  Elizabeth Smudgling. Swoje osiągniecie zawdzięczała użyciu zaklęcia Expelliarmus, które podobno sama wymyśliła.

W 1430 roku zwyciężczynią konursu pojedynków na turnieju All-England Wizarding została Alberta Toothill. Przy pomocy zaklęcia powodującego wybuchanie przedmiotów pokonała Samsona Wiblina, faworyta magicznych zawodów. Za ten wyczyn Alberta została umieszczona na Kartach z Czekoladowych Żab

Czarodzieje wielokrotnie brali udział w mugolskich pojedynkach. Gdy nie uchwalono jeszcze Międzynarodowego Kodeksu Tajności i czarodzieje swobodnie mieszkali wśród mugoli często dochodziło do pojedynków miedzy nimi. Nie korzystali jednak z różdżek, ponieważ uznawano to za niesportowe zachowanie (co nie znaczy, ze i do takich sytuacji nie dochodziło). Do obrony używano mieczy. 
Podobnie jak w świecie mugoli i w świecie czarodziejów miecze ogrywając istotną rolę w historii oraz wielu legendach. Miecz Króla Artura - Excalibur, Miecz Fragarach (jeden z Cztery Skarbów Tuatha) czy słynny Miecz Godryka Gryffindora (który czasem zostaje porównywany do Excalibura z powodu wielu łączących obydwa miecze cech).

Wiek XVII
Był to prawdopodobnie czas największego spopularyzowana magicznych pojedynków w śród arystokracji. Walczono głównie w obronie honoru, ale także o damy i tytuły.
Z pewnością powstały wtedy tez kodeksy honorowe, które dokładnie określały prawa i obowiązki wyzwanego i wzywającego, zastępców oraz prowadzącego pojedynek, a także samego sposobu pojedynkowania się. Spowodowało to zmniejszenie ilości zgonów, ponieważ zaczęto rywalizować dla samego zwycięstwa i własnej satysfakcji.


Sekundant - jest to osoba, która w czasie oficjalnego pojedynku, w razie potrzeby zastępuje poległego i walczy w jego sprawie. Wcześniej zajmuje się także wytyczeniem czasu i miejsca starcia.

Współczesność
We współczesnym, magicznym społeczeństwie nikt nie pojedynkuje się na śmierć i życie. W ogóle pojedynki są bardzo, bardzo rzadkie. Zazwyczaj sama umiejętność pojedynkowania zostaje przekazywana kolejnym pokoleniom jedyne ze względu utrzymania tej tradycji. 

Zasady
Przebieg oficjalnego pojedynku na pewno jest zapisany w specjalnym kodeksie.

Niektóre obowiązujące zasady:
  • przed rozpoczęciem pojedynku wszystkie szczegóły jego dotyczące muszą zostać starannie omówione,
  • w magicznym pojedynku jedyną bronią jest różdżka,
  • osoba, która przyjmuje wyzwanie może wybrać miejsce i czas pojedynku,
  • każdy uczestnik może powołać swojego sekundanta (który ma za zadanie wytyczyć miejsce i czas pojedynku oraz zastąpić poległego sojusznika w walce),
  • przed rozpoczęciem pojedynku należny się ukłonić na znak szacunku do przeciwnika,
  • przed rzuceniem pierwszego zaklęcia uczestnicy stają w pozycjach bojowych,
  • sędzia daje znak, po którym rozpoczyna się walka,
  • pojedynek uznaje sie za zakończony gdy: jedna ze stron się podda, zostanie pozbawiona różdżki, zostanie obezwładniona lub zabita. 
  • rozbrojenie jest uznawane za zwycięstwo honorowe
Zaklęcia i przeciwzaklęcia
Zaklęcia
Lista i opis zaklęć najczęściej używanych w pojedynkach
Wyszczególnię: uroki, transmutacje, 'złe czary', klątwy (dwa ostatnie zaliczane do umiarkowanej czarnej magii, jednak nie są raczej nauczane w Hogwarcie, wiec uczniowie mogą je poznawać z dodatkowych książek np. "Zaklęcia i przeciwzaklęcia") 

- zaklęcia podkreślone w tabeli należą do najbardziej sprawdzonych i najpopularniejszych zaklęć pojedynkowych

- (skala trudności... z przymrożeniem oka ;)
   W (wybitnie trudne)
    P (porażająco trudne)  
    Z (zaskakująco trudne)
    N (niesamowicie trudne)
    O (okropnie trudne)
    T (trudne)

Zaklęcie
Typ
Działanie
Baubillous 
urok N
Wystrzeliwuje z różdżki piorun, który jest szkodliwy dla tego w kogo (lub w co) trafi
Confundus

urok P
Zaklęcie mylące, wprowadzające w błąd
Drętwota

urok Z
Zaklęcie oszałamiające
Expecto Patronum

urok W
Służy nie tylko do obrony przed de mentorami, ale jest także najsilniejszym zaklęciem tarczy
Expelliarmus
(zaklęcie rozbrajające)

urok Z
Pozbawia przeciwnika różdżki
Immobilus

urok N
Zaklęcie powodujące chwilowe ‘zamrożenie’ (zatrzymanie)  ofiary
Incendio

urok O
Zaklęcie podpalające
Protego
(zaklęcie tarczy)

urok P
wyczarowujące niewidzialną tarczę chroniącą przed zaklęciami
Rictusempra

urok O
Powoduje skurcz mięśni brzucha unieszkodliwiając przeciwnika
Titillando
urok N
Powoduje napad śmiechu u ofiary
Wingardium Leviosa

urok T
Zaklęcie lewitacji
Aguamenti

transmutacja W
Powoduje wytrysk strumiena wody z różdżki
Anteoculatia
zły urok N
Sprawia, ze na głowie przeciwnika wyrasta poroże
Colloshoo
zły urok N
zaklęcie, które przykleja buty przeciwnika do ziemi
Densaugeo
zły urok N
Sprawia, że zęby ofiary rosną w bardzo szybkim tempie
Flipendo
zły urok T
Odpychające, podobne do Depulso, jednak bardziej nadając się do pojedynków
Furnunculus
zły urok N
Powoduje wytworzenie czyraków na twarzy przeciwnika
Impedimento
zły urok Z
Chwilowo spowalnia ofiarę
Locomotor Mortis

zły urok Z
Paraliż nóg uniemożliwia poruszanie
Locomotor Wibbly
zły urok Z
uniemożliwia ruch poprzez zwiotczenie nóg
Nagła utrata włosów
zły urok O
Powoduje natychmiastową utratę włosów
Oppugno 
‘Opunio

zły urok P
Zmusza różne przedmioty do ataku na przeciwnika
Relashio
zły urok W
zaklęcie uwalniające lub odrzucenie kogoś od drugiej osoby
Steleus
zły urok O
Powoduje, że przeciwnik kicha przez jakiś czas co jest bardzo rozpraszające
Swędzące Uszy
zły urok Z
Powoduje swędzenie uszu
Tarantallegra
zły urok Z
Zmusza przeciwnika do niekontrolowanych pląsów nóg
Upiorogacek
zły urok P
Sprawia, ze z nosa ofiary wylatuje stado nietoperzy
Zaklęcie odwrócenia kolan
zły urok P
Odwraca kolana na drugą stronę
Zaklęcie potknięcia
zły urok Z
Powoduje potknięcie ofiary
Zaklęcie żądlące

zły urok P
Powoduje opuchnięcie przeciwnika jak przy uczuleniu
Calvorio
klątwa W
Utrata włosów
Confringo

klątwa W
Powoduje wybuch raniący ludzi stojących w jego zasięgu
Expulso
klątwa P
Wybuch odrzucający nawet kilku przeciwników jednocześnie
Mimblewimble
klątwa Z
Język w supeł
Petrificus Totalus
klątwa Z
Zaklęcie pełnego porażenia ciała
Reducto
klątwa W
Niszczenie przedmiotów, silne obrażenia ciała

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz